tel
اولین و بزرگترین تولید کننده دسته‌های فلزی تی و جارو در ایران، تولید کننده انواع لوازم نظافتی و الیاف منوفیلامنت

iconپاک کردن لکه ها از فرش دستباف و ماشینی 

تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
از بین بردن ماده رنگی از روی فرش و پاک کردن لکه های باقی مانده از آن یکی از دغدغه های مردم است. این موضوع و پاک نشدن لکه ها از روی فرش باعث شده است حتی در خرید فرش تاثیر بگذارد و افراد اغلب برای خرید فرش به سراغ فرش های رنگ روشن و سفید نمی روند. 
 پاک کردن لکه های رنگی از روی فرش اگر به موقع انجام شود، کار سختی نیست و ما به شما می گوییم که با ترفندهایی که در این مقاله آمده است شما می توانید با خیال راحت فرش های رنگ روشن را تمیز کنید بدون آنکه اثری از هیچ لکه ای باقی بماند. در ادامه ترفندهای مختلف پاک کردن لکه از روی فرش ماشینی و دستباف را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید. 

پاک کردن لکه از فرش دستباف
فرش دستباف قیمت و ارزشی بالاتر از فرش های ماشینی دارد و از آنجا که نوع نخ های به کار رفته در آن نیز معمولا متفاوت است، باید در تمیز کردن آن دقت کرد. روش های مختلفی برای پاک کردن لکه های مختلف از جمله لکه، چای، آدامس، چربی، لاک، شمع و غیره از روی فرش دستباف وجود دارد. برای پاک کردن لکه ها در فرش دستباف و ماشینی از روش های مشابهی استفاده می شود که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. 

پاک کردن لکه رنگی از فرش
برای پاک کردن لکه های رنگی از فرش باید طبق مراحل زیر عمل کنید:
1-    موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که شما برای پاک کردن لکه ها، سرعت عمل به خرج دهید. به خصوص برای پاک کردن لکه موادی که در فرش نفوذ می کنند مانند چای و قهوه سعی کنید که همان ابتدا با یک قاشق آن ها را جمع کرده و حجم مواد را کم کنید. 
2-    اگر همان لحظه برای پاک کردن لکه ها اقدام نکنید و لکه ها قدیمی شوند برای پاک کردن آن ها نیاز به مواد شیمیایی قوی خواهید داشت که ممکن است به الیاف فرش شما آسیب برساند که این موضوع به خصوص در فرش های دستباف اهمیت ویژه ای دارد.
3-    بعد از برداشتن مواد باقاشق، حالا یک پارچه سفید و تمیز که جاذب خوبی برای مایعات است را روی لکه قرار دهید تا لکه در بقیه قسمت های فرش پخش نشود و در همان محل باقی بماند. توجه کنید که هیچ وقت برای پاک کردن لکه های فرش، آن را مالش ندهید، چون باعث آسیب رسیدن به الیاف فرش می شود. 
4-    در مرحله بعد به سراغ استفاده از مواد و محلول های تمیز کننده می رویم. یکی از بهترین تمیز کننده ها سرکه سفید است که قابلیت پاک کردن اغلب لکه ها را دارد. به یاد داشته باشید که مستقیما پاک کننده را روی فرش اسپری نکنید. محلول را روی یک پارچه اسپری کرده و سپس با نوک پارچه لکه را پاک کنید. 
5-    لکه را خیلی خیس نکنید و آن را نسابید تا به بقیه بخش های فرش نفوذ نکند. اجازه دهید مواد پاک کننده روی فرش 10 دقیقه الی یک ربع بماند و این کار را از این نقطع شروع کنید و ابتدا مطمئن شوید که این ماده رنگ فرش شما را نمی برد. 

پاک کردن لکه قهوه از فرش
برای پاک کردن لکه قهوه از فرش بهترین انتخاب استفاده از سرکه سفید و آب است. سرکه مانند یک حلال قوی عمل می کند و می تواند لکه را از روی فرش و موکت از بین ببرد. یادتان باشد که قبل از استفاده از سرکه سفید، با استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز و ضربه زدن به لکه قهوه، حجم لکه را کاهش دهید. علاوه بر روش نامبرده، روش های دیگری نیز برای پاک کردن لکه قهوه وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    محلول آمونیاک
•    استفاده از خامه 
•    اسپری مخصوص تمیز کردن انواع لکه از فرش
•    مایع ظرفشویی و سرکه سفید
•    محلول آب اکسیژنه
•    ترکیب پراکسید هیدروژن و آمونیاک
•    محلول جوش شیرین و سرکه
•    محلول آب و وایتکس و سرکه سفید
ما پیشنهاد می کنیم که از مواد صنعتی تلاش کنید استفاده نکنید، چرا که ممکن است به بافت و الیاف فرش های شما آسیب بزند . 
 
پاک کردن لکه چای از فرش
برای پاک کردن لکه چای و قهوه معمولا مانند هم عمل می کنیم. یکی دیگر از روش های پیشنهادی ما استفاده از ترکیب زیر است. 
2 قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید هیدروژن  و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی استافده کنید. این ترکیب را با نوک پارچه به محل لکه بمالید و چند ثانیه صبر کنید و سپس با یک پارچه نم دار محل را تمیز کنید. 

پاک کردن لکه گل و خاک از روی فرش 
برای پاک کردن لکه های گل و لای از روی فرش می توانید از ماست استفاده کنید. ابتدا صبر کنید لکه گل کاملا خشک شود و سپس با یک چیز تیز مانند چاقو آن را به آرامی خراش دهید و بردارید. لکه باقی مانده را می توانید با استفاده از ماست یا ترکیب هیدروژن پراکسید و مایع ظرفشویی از بین ببرید. 

پاک کردن لکه خون از فرش

لکه خون را هیچوقت نباید با استفاده از آب ولرم یا گرم از بین ببرید. برای از بین بردن لکه خون از آب سرد و نوشابه بی رنگ استفاده کنید. نوشابه و آب را مستقیما روی فرش نریزید و با استفاده از یک پارچه آغشته به این مواد فرش را پاک کنید. 

پاک کردن لکه آب میوه 
بهترین روش برای از بین بردن لکه های آّب میوه مانند آب هویج و آب انار و آب آلبالو استفاه از یک نوشابه بی رنگ روی محل لکه است. حجم لکه را با روش هایی که گفتیم کم کنید و سپس مقداری نوشابه بی رنگ را روی محل لکه بریزید. همچنین می توانید با یک پارچه آغشته به نوشابه لکه ها را از بین ببرید. 
 برای از بین بردن لکه آب البالو استفاده از مخلول سرکه سفید و جوش شیرین نیز می تواند کمک کننده باشد. 
برای لکه آب انار نیز می توانید علاوه بر روش های نام برده تنها از مقداری مایع ظرفشویی استفاده کنید و با تنها چند قطره مایع ظرفشویی لکه را از بین ببرید. 

پاک کردن لکه چربی از فرش
برای پک کردن لکه چربی از روی فرش می توانید از جوش شیرین استفاده نمایید. جوش شیرین را روی لکه ها بپاشید و 6 ساعت صبر کنید. سپس جارو بکشید. برای از بین بردن لکه زرد باقی مانده روی فرش از یک پارچه الکلی استفاده کنید. 

پاک کردن لکه شمع از فرش
شمع را حتما در ابتدا با استافده از یک چاقو از روی فرش بردارید و سپس با جارو، خرده های شمع را جمع کنید. لکه شمع باقی مانده را با یک پارچه آغشته به آب خالی خوب تمیز کرده و خشک کنید. لکه شمع را همچنین می توانید با استفااده از قرار دادن یک کاغذ روی آن و گرم کردن کاغذ با استفاده از اتو، آن را آب کرده و به کاغذ یا مقوا بچسبانید. این روش بسیار مطمئن است، اما باید دقت کنید که اتو به فرش برخورد نکند تا اتفاق بدتری نیفتند. 
 
پاک کردن لکه شکلات از فرش
ابتدا لکه شکلات را با کمک یک چاقو خراش داده تا حجم آن کاهش پیدا کند. با استفاده از یک یخ داخل پلاستیک و قرار دادن آن روی لکه سعی کنید شکلات سفت شود. بعد از سفت شدن آن را بک چاقو از روی فرش بردارید. حالا با استفاده از مایع ظرفشویی و مقداری آب گرم محل را به خوبی با یک پارچه، تمیز کنید. 5 دقیقه صبر کنید و سپس با یک پارچه تمیز و مرطوب، محل لکه را به خوبی تمیز کنید. 
 
همراه با گارانتی معتبر
برای مشتریان ساکن تهران
تا ۷روز پس از دریافت
تماس
loading